12. feb. 2010

Dag 21: Planer mot noe stort


Utenom å ha lagd barnesak om lesestund i bibliteket, har jeg gjort research og hatt idémyldring til langt større saker jeg skal jobbe med utover våren. Disse vil sannsynligvis ende i noen feature-saker og større reportasjeserier.
I dag ble det satt av tid i dagboka mi på jobben til å jobbe frem ideer til nye saker og prosjekter jeg kan jobbe med for avisen utover våren. Dette var både morsomt og kreativt, men også vanskelig og krevende.
For saken bør helst være lokal, delvis aktuell, ha et journalistisk poeng og ikke være gjort tidligere.

Derfor gikk det noen timer i avisens arkiv, surfing på ulike aviser og nettsider, databaser og eksterne arkiver på jakt etter stikkord, inspirasjon og saker jeg kunne videreutvikle og lage en ny lokal vri på. Jeg kan selvfølgelig ikke på nåværende tidspunkt avsløre hvilke saker det ble bestemt at jeg skal lage, nettopp for å bevare nyhetsverdien og ikke sette andre redaksjoner på sporet.
Men jeg kan love at det vil bli en stor sak jeg skal jobbe med over lengre tid, som vil kreve mye research, intervjuer og gravende arbeid, og forhåpentligvis bli en omfattende og god reportasje.

Jeg har lenge ønsket å få jobbe med en sak over lengre tid. For dette byr på helt nye utfordringer, og samtidig muligheter for metoder og ressursbruk. Nå gleder jeg meg til det videre arbeidet, og lover å holde dere løpende oppdatert.

I helgen er det jeg som har nettvakt for avisen, så min journalistiske arbeidsdag fortsetter.

1 kommentar: