7. feb. 2010

Dag 20: Avisenes kretsløp



I dag var det en helt vanlig dag på jobben. Og i stedet for å referere fra dette skal du få et nærmere innblikk i den lange reisen fra ideen til en sak og til du kan lese det i avisen. Det er svært mange ledd, maskiner og personer som håndterer produktet på utrolig kort tid.



1. IDÈ, TIPS ELLER OPPDRAG
Reisen starter med at du har en idé, får inn et tips eller får tildelt en jobb på redaksjonsmøtet.
2. RESEARCH OG AVTALER
Journalisten gjør research, finner case, lager avtaler og forbereder intervju, vinkling og eventuelle fotomuligheter.
3. INTERVJU OG FOTO
Intervjuet kan enten gjøres ved oppmøte, telefon eller mail. Dette avgjør også hva slags bildemateriale du skal bruke. Om du tar de selv, bruker arkivfoto eller illustrasjonsbilder.
4. SKRIVE OG VELGE BILDER
Skrivingen og bildevalget er av den viktigste etappen, men hjelper lite hvis de andre delene ikke blir gjennomført skikkelig. Vær bevisst på vinklingen, oppbygning, innhold og ordvalg. Husk også at bildet skal være med på å forsterke budskapet.
5. KORREKTUR
Dobbeltsjekk om det er skrivefeil, faktafeil, feil navn på personer eller upresise kilder. En undervurdert fase, men viktig for å få en seriøs og profesjonell sak.
6. DESK
Når du anser saken som ferdig sendes den til desken. Her sitter de som bestemmer hvor stor saken skal være, hvilke bilder som skal brukes, hvilken side den skal stå på osv. De skisserer oppsettet til sidene, og sender til typografene.
7. DESIGN
Nå settes tekst og bilde sammen av typografene etter skissene fra desken. Her er marger, fonter, sperring, versaler og tegnsetting stikkord. De klargjør sidene og sender til trykking.
8. TRYKKING
PDF-ene mottas elektronisk og trykkes, stiftes og brettes. I løpet av natten er tusenvis av aviser trykt. Deretter hentes de av budene.
9. DISTRIBUSJON
Tidlig på morgenkvisten reiser det rundt bud og leverer aviser i forretninger og abonnentenes postkasser, slik at vi som lesere får servert nyhetene når vi våkner.
10. FORBRUK
På under 24 timer er kretsløpet kommet til siste ledd. Nå har forbrukerne mottatt det ferdige produktet, nesten uvitende og alt arbeidet som ligger bak sakene de leser. Samtidig er redaksjonen i gang med å produsere nyheter til morgendagens avis. 

TENK PÅ DETTE NESTE GANG DU LESER AVISEN!
Neste uke skal jeg forklare nærmere hvordan arbeidsprossesen for en nettsak er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar