9. nov. 2008

Snorklipp, shopping og champagne

Onsdag ble jeg innkalt til redaksjonen for å bistå under den formelle åpningen av nye Jessheim Storsenter. Her ble det både snorklipping, kjendiser, shopping og champagne.
Vi har aldri stilt opp så ressurssterke noen gang. Vi var hele tre journalister og fotografer. Han ene hadde kun ansvar for nettet, og publiserte saker og bilder underveis, den andre journalisten skulle ta en prat med butikkeierne, mens jeg skulle finne ut hva kundene syntes, samtidig som vi alle skulle ta generelle bilder og lage koslige småsaker fra hendelser vi så.

Den første timen var det bare pressefolk og VIP-personer som fikk komme inn, deriblant sjefen sjøl: Olav Thon. Langt trangere ble det da senteret ble formellt åpnet, da ble det nesten amerikanske tilstander og fullstendig kaos.

Det første jeg gjorde var å lage tidenes største enquète, med hele ti personer. For den som ikke vet det så er enquète et faguttrykk for det som vi forbinder med "5 på gata", er fransk og betyr henvendelse.

Deretter var jeg med på åpninger av forskjellige butikker, og ble naturlig nok servert både snacks, mat og champagne de fleste steder (jeg lar meg selvfølgelig ikke smøre)

Etter et par timer på senteret dro vi samlet hjem, i håp om å ha bedre bilder, intervjuer og kommentarer enn alle de andre pressefolkene som hadde inntatt Jessheim. Med hundrevis av bilder og titalls intervjuer hadde vi mye å ta av. Noe som resulterte i førstesideoppslag og fire siders dekning inni.

Jeg må si jeg er litt stolt, for foruten mine ti intervjuer med kunder brukte de mitt bilde som helsidebilde. Dette inspirerer selvfølgelig til videre arbeid.

PS. Nå har vi fått nytt redaksjonsrom med 50" flatskjerm og massasjestol.

1 kommentar:

  1. Vegard. Jeg smiler når jeg leser. Du er i ditt rette element, og i ferd med å bli ganske dreven. Du har et talent i denne retningen, og jeg vil påstå allerede nå at dette ikke kommer til å være det siste vi hører fra deg. Jeg vil spå deg en lysende fremtid i pressen. Og være så prinsippiell at du ikke engang lar deg lure av et glass sjampanje, ja det er hva den norske, blasserte pressen trenger. Slå opp ordet enquète slik at du får riktig betydning av ordet. Her er en tjeneste du kan bruke til oversetting: http://translate.google.com/translate_t#. Kos deg videre! Annicken

    SvarSlett