16. okt. 2009

Dag 7: Krim for alle penga

Dagen startet 06.30 med politirunde, før jeg fikk i oppdrag å lage en sak hvor jeg skulle finne ut ALT om en brann i et rekkehus torsdag kveld.

Siden redaksjonens nettvakt var syk, måtte jeg ta over roret som nettvakt denne morgenen. Dette startet som vanlig med å ta kontakt med politiets operasjonssentral kl 06.30, for å få tak i informasjon om nattens hendelser. Denne natten hadde det blant annet vært to grove tyverier hvor maskerte menn hadde brutt seg inn i Kiwi på Jessheim og Statoil på Gardermoen og stjålet store mengder tobakk. Forretningens tobakkslager hadde gått opp i røyk!


På jobben lå det et oppdrag i den digitale dagboka mi. Jeg skulle lage en sak til lørdagsavisen om en brann som hadde vært i et hybelhus på Gardermoen torsdag kveld. Hva skjedde, når, hvor, må de flytte, årsak, dramatikk osv, var stikkord til saken. Dette var starten på en "lang reise" med telefonintervjuer, reseach, feltarbeid og fotografering. Jeg snakket med politiets operasjonsleder, det lokale lensmannskontoret og 110-sentralen. Deretter fant jeg den nøyaktige adressen til brannen, og fant telefonnummere til personer som bodde på adressen. etter en telefonrunde til flere av disse, fikk jeg stadig nye opplysninger om saken og historier om deres følelser og opplevelser. Av en av beboerne fikk jeg telefonnummeret til eiendomsselskapet som er ansvarlig for bygget, men disse ønsket ikke gi noen kommentar til saken. Da var siste løsning for å få flere detaljer og bilder og rett og slett dra til åsstedet. Dette var nesten helt forlatt, men med en lapp på døre med info til beboerne fikk jeg enda flere ledetråder. Jeg møtte også den siste beboeren som tok med det han hadde i en bærepose og flytta ut av hybelhuset. Han viste meg også hvor brannen hadde vært - og vips hadde jeg både bilder, mer informasjon og enda et intervjuobjekt. En morsom, krevende og lærerik dag, hvor jeg virkelig har følt meg som en journalist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar