11. okt. 2009

Dag 6: Ideer og planlegging med sjefen

Denne dagen hadde jeg et møte med redaktøren, min sjef. Her avtalte vi og planla hva og hvordan jeg skal jobbe, lære og erfare mest og best mulig gjennom dette utplasseringsåret.

Som sikkert mange av dere allerede vet så var jeg utplassert i Eidsvoll Ullensaker Blad også hele forrige skoleår, noe som ble en suksess. Jeg har valgt å fortsette i samme spor, og videreutvikle meg der jeg slapp. Fredag 09.10 hadde jeg og redaktøren i avisen, Erik Øsmundset, et planleggingsmøte hvor vi så på muligheter, oppgaver og organiseringen av min utplassering. Dette for at jeg skal lære og trives best mulig, samtidig som jeg får erfare hvordan det virkelige livet for en journalist er og at avisen kan dra nytte av min arbeidskraft.

Et nytt moment som gjør arbeidsdagen enklre og mulighetene flere, er at jeg har fått førerkort og egen bil. Dette betyr at jeg kan utføre flere jobber, som ikke er i umiddelbar nærhet til arbeidsplassen eller kollektivtrafikkens ruter.

I fjor skrev og fotograferte jeg utrolig mye, og leverte saker på løpende bånd. Det skal jeg fortsette med også i år. Men de skal også prøve å veilede meg mer, og gi meg nye utfordringer. Blant annet skal jeg ha større prosjekter jeg jobber med gjennom flere uker i bakgrunnen gjennom året, som ender i en større lørdagssak.

Jeg skal også variere mellom å jobbe i vår avdeling i Eidsvoll og Jessheim, noe som er nytt fra i fjor. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen. Et slikt møte jeg hadde denne dagen, anbefales også alle andre som er utplassert. Spør om et møte med den ansvarlige, og sett av noen minutter hvor dere sammen vurderer hva du vil/ønsker å gjøre og hva bedriften kan tilby og tilføre deg.

I blogginnleggene gjennom året kommer jeg fra nå av til å prøve å ha litt mer "faglig tyngde" i mine innlegg. Ikke bare referat fra dagen, men litt dypere refleksjon om teorien, praksisen og erfaringene jeg har fått. 

1 kommentar:

  1. Hei Vegard.

    Du er så godt i gang, og jeg har måttet fokusere på elever som har hatt problemer med å skaffe seg jobber. Jeg ser at du klarer deg bra, og at du har sterke resursser rundt deg som drar deg videre inn i journalist-yrket. Det er bra. Jeg tror utfordringen for deg er overvunnet, og jeg tror faktisk at det du skal jobbe med et å se at det finnes et større marked. Men; den tid, den sorg - eller heller glede. Du lærer masse, og jeg tror ikke du kan ha en bedre mentor enn sjefen din. Så til deg har jeg en forespørsel: til neste uke skal jeg ha et nytt blogginnlegg på hovedbloggen. Jeg må vekk fra det negative fokuset. Kan du skrive et ekstra blogginnlegg som handler om hva som skal til for å skaffe seg en jobb - en slags enkel A,B,C - fra en elev til en annen?

    Hører fra deg.

    :-)Annicken

    SvarSlett