25. sep. 2009

DAG 5: Fra knivstikking til gla´sak

Denne uken har bestått av kontrastfylte oppdrag. Fra å dekke knivstikking til å være på reportasjetur i Ålesund hvor Nannestad VGS fikk "Matbransjens Kompetansepris 2009".

Søndag morgen hadde jeg nettvakt, og kl 06.30 kom beskjeden fra politiet: En person er fraktet til sykehus med alvorlige stikkskader, etter mulig knivstikking på Råholt.

Dermed startet racet med å være først ute på nett med saken, få mest mulig informasjon ut av politiet, ringe politibetjenter og andre kilder på jakt etter informasjon. Samtidig informere vaktsjefen og sende en fotograf til åsstedet. Alt dette bør helst skje i løpet av ca 30 min. Utover dagen må man begynne å prøve å grave dypere i historien, i alt fra motiver, mistenkte, vitner osv. Dette var min første sak hvor det har vært en så alvorlig kriminell handling. Tidligere har det vært ulykker, innbrudd osv. En alvorlig sak, men en god erfaring tross alt.

Tirsdag ble en lang og krevende dag. Kl 05.30 ringte vekkerklokka, og deretter gikk det slag i slag med tog, innsjekking, fly og taxi til Rica Parken Hotell i Ålesund til kl 09.00. Her var over 100 politikere, fagfolk, lærere og næringslivstopper samlet på Matbransjens kompetansekonferanse. Under åpningen ble Nannestad VGS tildelt Matbransjens kompetansepris for sin innsats med å hindre frafall, øke søkermassen og få mer praksis inn i skolen på Restaurant og matfag. Jeg intervjuet delegasjonen fra Nannestad, skaffet juryens begrunnelse, hadde "fotoshoot" med delegasjonen fra Nannestad midt i Ålesunds gater, smatidig som jeg hadde løpende kontakten med desken på jobben og jobbet i kampen mot klokka. Jeg skrev så tastaturet gikk varmt, valgte bilder og sendte det hele til avisen fra hotellets lobby ved hjelp av mitt mobile bredbånd. Taxien sto og ventet mens e-posten ble sendt, og deretter gikk turen tilbake til Gardermoen. Kort sagt en maratondag, som endte med en helside i avisen dagen etter. Kort oppsummert en kontrastfylt, travel og lærerik uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar