13. nov. 2009

DAG 11: Fullt kjør fra morra til kveld

I dag har jeg hatt så mange saker på blokka, telefoner og avtaler at jeg ikke engang rakk å spise lunsj. Alt fra barnesak til alvorlig miljøkriminalitet.


Dagen i dag har vært en av de travleste hittil i år. Det er slitsomt, men likevel det mest lærerike og utfordrende, samtidig som det reflekterer yrkest hverdag i en lokalavis på en reel måte.
På morgenmøtet ble jeg tildelt masse saker, samtidig som flere dukket opp utover dagen.
Her er en oppsummering av sakene:
  • 3 på gata - Venter du på snøen? 
  • Sak om hvordan Eidsvoll bibliotek sitt 180-årsjubileum har gått
  • Barnesak - Lesestund og kosedag med besteforeldrene (fulgte en liten jente på 4 år)
  • Forsøpling: Tips og bilder om 80 søppelsekker som er dumpet i skogen av gatekjøkken
Dagens største og mest snåle og spesielle sak vil jeg fortelle litt mer om. For vi fikk vite at det var stjålet hele fem tonn med utbrukte bilbatterier fra søppeldynga. De hadde her kjørt en skogsbilvei, klipt hull i gjerdet og bært et og et batteri inn i bilen. Selv om det ikke er verdt mer enn 2000,- per.tonn. Noen dager tidligere var det stjålet fire tonn fra en annen dynge i nærheten. Jeg dro og intervjuet og tok masse bilder med sjefen for Øvre Romerike avfallsselskap. Faren i denne saken er ikke verditapet, men miljøkonsekvensene det kan få når de dumper batterisyra fra ni tonn batterier. For de er sannsyneligvis ute etter blyet, noe som kun er en liten del av batteriet.
Kort sagt en litt spesiell krim-sak som er verdt litt oppmerksomhet. Dessuten elsker jeg komme meg ut av kontoret, kjøre rundt og treffe nye mennesker.
Snart skal jeg publisere en liten artikkel på bloggen hvor jeg kommenterer og ser på kosekvenser og betydning medienes journalistikk og kommersialisering har for oss. Kanksje lager jeg det som en liten føljetong, hvem vet. Følge med og vent i spenning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar