20. nov. 2009

DAG 12: Blanke ark og raske beslutninger

Ingen dag er lik som journalist, dagen i dag er intet unntak. Jeg hadde ingen gode ideer og saker på blokka og med litt nyhetstørke, svineinfluensa i staben og skikkelig møkkavær måtte man ta i bruk kreativiteten.

Egne saker og ideer er viktig som journalist. I en lokalavis har man enda en faktor, nemlig å kunne lage lokale vinklinger ut av nasjonale og internasjonale saker, hendelser og temaer.

Flere i staben var syke i dag, noe som gjorde at det ikke var like mange på jobb som til vanlig. Likevel blir det alltid avis, tro det eller ei.
Dagen startet med surfing på titalls nettaviser, før jeg gjorde noen søk i databaser for å se hva som er skrevet om lokale navn og steder, før jeg sjekket kommunlae og lokale sider. Alt dette er nødvendig for å få inspirasjon og en flott kilde til saker som er skrevet eller kan være en planke for videre arbeid. Dette ga likevel ikke resultater i dag. Deretter var det klart for morgenmøte. Her gikk vi igjennom dagens saker, samt at jeg overtok et par klokkesaker fra de faste journalistene.

Allereda 5 minutter etter møtet dro jeg ut og lagde en liten sak om en som hadde vunnet 16-binds leksikon verdt over 12 000,- i en quiz. Etter å ha skrevet dette var det 3 i forbifarten x 2. Når dette var skrevet inn var det tid for lunsj, hvor det som vanlig ble massevis av morsomme diskusjoner og løst verdensproblemer.
12.30 hadde jeg en ny avtale, da kom en gjeng fra et kor som heter Vivace som skal ha 20-årsjubileum, og etterlyser 600 tidligere sangere i koret.

Selv om alt dette var gjort gjensto fortsatt litt av dagen, og jeg tok en liten idémyldring med desken om større saker og prosjekter jeg kan begyne med og jobbe med videre. Men vil ikke avsløre dette nå, og de neste to gangene er det visst avspassering og tentamensuker.
Likevel er ikke arbeidsdagen min ferdig, for i kveld skal jeg dekke et stort juleshow, før jeg i helga har nettvakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar