24. jan. 2010

DAG 18: Ut på tur aldri sur

Fredag startet som vanlig med en nøye gransking av ulike nettaviser, websider og databaser på jakt etter nyheter og ideer. Dette ga ingen stor fangst denne gangen, men det vet man aldri. Deretter gikk turen til Eidsvoll stasjon hvor jeg snakket med noen passasjerer angående de siste ukenes "togkaos".

POPULÆR JOURNALIST
Etter lunsj var det på med lue, votter og dunjakke. For nå skulle jeg ut i kulda på skitur med Vilberg barnehage. Da jeg gikk inn porten med det store kmaeraet om halsen og blokka i hånda vakte jeg stor oppmerksomhet blant de unge skiløperne. De ropte, skrek, vinket og smilte i håp om å få min oppmerksomhet og bli tatt bilde av. I en hel time knipset jeg løs, og fikk mange fine motiver av barne som lekte i snøen med ski på beina. Etterhvert ble de svært fortrolige med meg og følte de kjente meg, så nær turen skulle tilbake til redaksjonen hadde jeg en hær av barnehagebarn hengende etter meg som ikke ville jeg skulle gå. Nok et bevis på yrkets variasjon og kontraster. I et øyeblikk kan det være dekning av dødsulykke, før man drar rett til sprudlende barnehagebarn uten bekymringer.

NETTVAKT, MAC OG FRILANSER
I helga har jeg hatt nettvakt, en relativt rolig helg uten de helt store hendelsene. Min 27" iMac er også på vei, og kommer sannsyneligvis på døra i løpet av de første dagene. Som jeg nevnte forrige uke har jeg søkt om jobb som frilansjournalist i bladet Musikk-Kultur. Jeg fikk mail i dag at søknaden var mottatt, og at man får svar og blir innkalt til intervju innen uke 5. Så det er bare å smøre seg med tålmodighet og vente i spenning.

1 kommentar:

  1. Spennende tider Vegard. Du formidler variasjonene i en journalists hverdag på en god måte, skal ikke undervurdere et oppdrag om en barnehage. Lykke til med jobbsøkingen, du må fortelle oss om du får jobben.
    Bitten

    SvarSlett