9. jan. 2010

DAG 16: Nytt år - nye muligheter



Det var en hektisk innspurt som journalist i 2009, og en enda travlere start på 2010. Jeg skal i dette innlegget oppsummere alt jeg har gjort som EUB-journalist de siste ukene, og prøve å se litt inn i fremtiden om hva det nye året har å bringe.


Helgen før julaften var det svært glatte veier på Romerike, og flere ulykker oppsto. Jeg var nettvakt og la ut oppdateringer kontinuerlig, med en journalist som reiste rundt og tok bilder fra ulykkesstedene. Den ene ulykken endte med oppslagssak hvor en ung passasjere sto frem med 70 sting i ansiktet og fortalte at hun ikke hadde brukt sikkerhetssele. Samme sak var forsidesaken til VG få dager senere. det var vel og merke ikke jeg som skrev saken, men var delaktig under dekningen av ulykken.

Lille julaften var jeg kveldsvakt i avisen og jobbet til 22.00. Denne kvelden reiste jeg Romerike rundt på jakt etter stressede mennesker på jakt etter ribbe, julegaver og juletre. Dette endte med forsidesaken på selveste julaften.

Nyttårsaften og 1.nyttårsdag var jeg nettvakt, utvilsomt det mest urolige døgnet med fest, fyll, slåssing, branner og ulykker. Årets feiring var intet unntak. Det ble titalls krim-notiser og løpende kontakt med politi og brannvesen hele døgnet.

2.nyttårsdag dekte jeg ungdomskoret Vivace sitt 20-års jubileum i Eidsvoll kirke, med full sal og 70 korsangere.

I dag, lørdag 9.januar, hadde jeg dobbetside med bilder som oppsummerte høydepunkter fra saker jeg dekte i 2009.

Når det gjelder 2010 skal jeg fortsette å være utplassert i EUB, og gjennomføre VG3 Medier og kommunikasjon. Til sommeren skal jeg være sommervikar i EUB, og være frilanser for andre publikasjoner.
Som jeg har nevnt tidligere har jeg startet eget firma, Frilans Media (se http://www.frilansmedia.no/), dette har jeg tenkt å jobbe med på heltid resten av året når jeg er ferdig på videregående.  Som et hvileår hvor jeg er frilanser, reiser og gjør det jeg selv vil, ønsker og liker, hvor og når jeg vil.
Den første store investeringen er nå bestilt,  en iMac 27". Gleder meg noe sinnsykt til denne kommer.

1 kommentar:

  1. Hei Vegard. Det er ikke meningen å ikke legge kommentarer på bloggen din, jeg håper du ikke føler deg alene der ute i verden :-). Dette er veldig bra, og du trenger ikke så mye oppfølging. Men nå får du litt, håper du synes det er ok.

    Du er en sikker traver og det blir mer og mer spennende å lese bloggen din. Du formulerer, tar tak i leseren, og viser frem. Det er flott og inspirerende og jeg tenker at du - du har full kontroll. Har du spørsmål så tar du kontakt, er det noe vi lærerne kan hjelpe deg med, så vet du hvor du finner oss.

    God helg. Annicken

    SvarSlett