7. mars 2010

Dag 22: Eidsvoll 1814 og Spellemann-maraton



Fredag lagde jeg et par saker fra Eidsvollsbygningen, samtidig som forberedelsene til Spellemannprisen startet. For fra 16.30-03.00 lørdag og nærmeste hele søndag gikk tiden med til intens jobbing med Spellemannprisen, og live-oppdatering og levering av tekst og bilder til fire aviser og nettaviser. Derfor måtte jeg ha litt hjelp, og fikk med Alexander Ørnberg som støttespiller under hele showet.

Fredag var det en helt vanlig utplasseringsdag i Eidsvoll Ullensaker Blad. Jeg lagde en 3 i forbifarten om Bjørn Einar Romøren sitt hopp i Holmenkollen før turen gikk til Eidsvollsbygningen. Der skulle jeg lage en sak etter en Afghanistan-debatt som hadde vært, noe som gikk bra. Underveis falt det en liten sak til ned i fanget mitt. For mandag skulle de ha markering av kvinnedagen i Rikssalen. Da var det bare å lytte og skrive, og få tatt et godt illustrasjonsbilde - vips hadde jeg to saker. La moralen være at man alltid må være forberedt og åpen for endringer av planen og improviserte arbeidsoppgaver.

I år som i fjor skulle jeg dekke Spellemannprisen for Eidsvoll Ullensaker Blad. I år hadde vi to lokale musikere nominert i Danseband og en i Jazz, dermed var sjansene store for en god sak. Et nytt stunt av året var at jeg ønsket tilby mine tjenester som frilanser til flere aviser (obs. ikke konkurrenter av EUB). På forhånd hadde avisen Fredrikstad Blad, Hallingdølen og Hamar Arbeider Blad bestilt både tekst, bilder, intervjuer og bildeserier som skulle leveres underveis av showet for oppdatering for nettet. Jeg innså dermed på forhånd at dette ville bli vanskelig å rekke alene, og skaffet akkreditering så jeg kunne ha med Alexander Ørnberg som medhjelper. Også Tone var med, på jobb for Plan B. 

På forhånd hadde jeg laget et nøye planlagt opplegg med bestillinger, leveringsinfo og program. Vi stilte med tre kameraer, ulike objektiver, minnekort, to PCer og nyladde batterier - klare for kamp. For det er det det er, en kamp. Både mot klokka og deadline og ikke minst å skaffe gode bilder og presse seg frem blant 50 andre halvgale (noen helt gale) fotografer, journalister, reportere og kameramenn. Vi klarte oss likevel bra, og tok nærmere 1000 bilder totalt fra rød løper og av vinnerne.


For Eidsvoll Ullensaker Blad sin del ble det full klaff, og vel så det. Den ene av de nominerte vant i danseband og det samme i jazz. En overraskelse var at den lokale, erfarene manageren Berry Matheson vant "Bransjeprisen", en pris som det ikke var offentliggjort noen nominasjon på på forhånd. Dermed ble også vi tatt litt på senga. Totalt ble det da tre priser til avisens distrikt, og jeg publiserte bilder og saker på nettet underveis.

Også de andre avisene fikk flere lokale vinnere, så vi sendte kommentarer, reaksjoner og lastet opp bilder, sendte e-poster og ringte til deskarbeidere for harde livet. Det kokte skikkelig en stund, og jeg var mildt sagt stresset (noe som hører med). Tone sa på toget på vei hjem: "Du Vegard, jeg trodde en stund der at du skulle eksplodere, du jobba så fort og var så fryktelig konsentrert". Jeg tar det som et komliment.


En annen detalj som bør nevnes er at mye av showet tas opp i et preshow tidlig på kvelden, som klippes inn underveis. Dermed får vi lange og strenge sperrefrister for når disse vinnerne kan offentliggjøres. Også hele resten av showet ligger 30 minutter foran TV-sendingen. Dette betyr med andre ord at vi kan ha sakene ferdig nesten samtidig som det vises på TV.

Dette ble visst veldig mye tekst og informasjon. Men kort oppsummert ble det en veldig vellykket kveld, hvor vi fikk levert alt vi skulle, til de vi skulle når vi skulle. Det har vært sykt slitsomt og mye jobb. For jeg startet lørdag med nettvakt 06.30, og var ikke ferdig med Spellemann-dekningen for 02.30 nett til søndag, og startet arbeidet igjen 08.00-18.00 søndag. Likevel har jeg fått mer erfaring enn dagevis ukevis av annen læring. Samtidig lukter det oppslag i Eidsvoll Ullensaker Blad.


Som belønning for at du har lest alt dette, kan du se noe av resultatet etter kveldens arbeid:
Fredrikstad Blad
Bildeserie Fredrikstad Blad
Hallingdølen

PS: Se stor sak i Eidsvoll Ullensaker Blad sin papirutgave mandag 08.mars.

1 kommentar:

  1. Bra, Vegard! Veldig koselig og vellykket kveld selv om du holdt på å eksplodere :-)

    SvarSlett