22. mars 2010

Dag 24: 32 timer jobb på 48 timer

Jeg avspasserte fredag, siden jeg denne helga har vært helgevakt og nettvakt - kort sagt ansvar for alle oppdrag og produksjon av saker for nett og papir hele helga. Dette resulterte i hele 32 arbeidstimer i løpet av 48 timer, mildt sagt et maraton.

Lørdag startet arbeidsdagen 06.30 med nettvakt og politirunde. Deretter gikk det slag i slag med oppdrag. Først fotokurs på Jessheim, deretter kulturskolekonsert i Eidsvoll før det var teaterpremiere i Hurdal. I mellom alle oppdragene måtte jeg sjekke politiet, og oppdatere nettet. Hele kvelden og andre ledige stunder gikk med til å skrive sakene jeg hadde dekt, velge og behandle bilder osv. Om det skulle skje en ulykke, brann eller drap hadde det da også vært mitt ansvar å rykke ut. Arbeidsdagen ble avsluttet cirka 22.30.

Søndag var det nok engang 06.30 som var starten på arbeidsdagen, med samme prosedyre som lørdag. Når nettet var oppdatert ferdigstilte jeg arbeidet med alle sakene jeg hadde dekt lørdag, og sendte til desk slik at de kunne starte arbeidet med å tegne sidene mens jeg var på andre jobber. For med et skikkelig slapseføre gikk turen oppover den svingete, smale veien (hvor det forøvrig har gått mange snøras de siste dagene) til påskemarked i Feiring. Etter å ha tatt bilder og snakket med alt fra arrangør, kunder og utstillere gikk turen tilbake til kontoret for å skrive saken og oppdatere nettet. Så gikk turen til dagens siste oppdrag, nemlig kafékonsert på Råholt. Samtidig lagde jeg en 3 i forbifarten, siden dette var glemt av fredagens journalister.
Nok en gang kjappa jeg meg tilbake tilkontoret for å skrive sakene, slik at det ble ferdig før deadline. Samtidig som politiet nok en gang måtte kontaktes, for å sikre å få med alle viktige hendelser før avisen gikk i trykken.

Dette ble fryktelig mye oppramsing, men jeg synes det var ganske illusrerende for helga. For det har gått i "ett" og med masse stress og jobb. Jeg fikk virkelig prøvd å jobbe under press i kampen mot deadline og nye oppdrag. Dette krevde nøye planlegging og høyt arbeidstempo, noe som er en viktig faktor i dette yrket. Så totalt har jeg skrevet tusenvis av tegn, tatt over 1000 bilder, kjørt 30 mil og jobbet 32 timer på to dager.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar