2. jan. 2009

Mitt bilde i VG!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=549812 Jeg har vært nettsjef i romjula og nyttårshelga. Dette har resultert i nye utfordringer, god lønn og bilde i VG.


Romjula 2008 gikk ikke bare med til å se på julekomedier, spise julemat og marsipan (selvfølgelig det også), men jeg har jobbet somm nettvakt store deler av høytiden for EUB. Dette har bydd på utfordringer, både på den ene og andre måten. For når det ikke utgis papiravis og resten av verden omtrent har gått i dvale kan det være vanskelig å finne gode nyhetssaker.

Derfor måtte jeg støvsuge alle små og store nettaviser og offentlige sider for statistikk og andre merklige snaddersaker jeg kunne lage en lokal vri på.

Politiet har jeg også ringt minst tre ganger daglig hele romjula, deriblant kl 03.00 om natta på nyttårsaften. Det er nesten synd å si det, men raketter med styrepinne burde vært lov. For ikke engang nyttårsaften hadde politiet noe mer å melde enn familieselskaper som endte i krangel, vettskremte bikkjer og høylytt musikk.

Dagen derpå derimot, var dagen det skulle skje. Morgenen startet med en storstilt leteaksjon etter en forsvunnet mann. Denne ble raskt funnet, og saken var "død". Kort tid etter gikk alarmen på politiradioen: Bil mot buss på E6 ved Hauerseter. 4 hardt skadet, 48 personer i bussen. Jeg kastet meg i bilen med pappa som sjåfør (er for ung til å ha lappen), gjorde klar alle kameraene med ulike linser og blitzer. Frem med penn, blokk, refleksvest og pressekort. Jeg var bekymret for hva som ventet meg. Men det var på en måte lykke i ulykka at jeg ble litt forsinket, for alle de skadde var blitt fraktet bort. Allikevel kom jeg helt inn til ulykkesstedet og fikk gode bilder.

Deretter satt jeg meg i bilen og lastet opp bildene til nettavisen via det mobile bredbåndet. Kort tid etter kontaktet VG Nett meg, på jakt etter bilde. De er ingen konkurrent, og fikk bilde mot honorar og navnet mitt i bildebyline. Raske penger og god reklame for meg og mitt arbeid.

2 kommentarer: