31. okt. 2008

En jobb med kontraster

Som journalist i en lokalavis får du prøvd deg på det meste. Både sport, kultur og nyheter. Fra å dekke ulykker og drap, til konserter og fotballkamper. Denne uken var jeg på det noe spesielle arrangementet Finstad Open. Et yatzymesterskap som samlet hele 100 spillere.

Hvis du er lei av rutiner, slappe dager og ensformig arbeid? Da er journalist ditt nye yrke. For mer varierte arbeidsoppgaver innen så mange sjangere og temaer som en journalist i en lokalavis får prøve seg på, skal du lete lenge etter.
Allikevel bør du takle stress, høyt arbeidstempo, uoversiklig arbeidsdager og mye hardt arbeid. Et godt ekesempel jeg fant på finn.no:

" STILLINGSANNONSE: Liker du skrive lange og dype intervjuer med kjendiser og politikere? Lage spennende featuresaker om ting du aldri kunne få oppleve uten journalistikken, teste mat,vin og produkter gratis og få gi de terningkast etterpå. For å ikke glemme de lange reisene til alle verdenshjørner for å skrive reportasje i ettertid. Drømmer du om dette? Da er ikke dette jobben for deg. Vi trenger flinke folk som kan jobbe hardt og mye, skrive gode saker fra lokalmiljøet og gjøre alt selv. Varden"


YATZYMESTERSKAP
Forrige uke var preget av lokale kjendiser og konserter, denne uken fikk jeg tildelt det noe spesielle oppdraget å dekke Yatzymesterskapet Finstad Open. Jeg hadde prøvd å gjøre meg opp en mening på forhånd hva dette var, og hadde ikke så store forventninger. Og det viste seg at min uvitenhet og fordommer slo feil ut. For da jeg kom dit ble jeg møtt av nesten 100 yatzyspillende personer.

Det var virkelig en positiv overraskelse. Hvor starter man og hvordan vinkler man så en sak om et yatzymesterskap? Her er en liste over hvordan jeg gikk frem:
  1. Fant arrangør og ansvarlige for arrangementet. Intervju, fakta og navn


  2. Intervju med grunnleggeren som var en av spillerne i år, og har vært med siden 1986


  3. Intervju med deltakere, nærmere bestemt en familie på tre genrasjoner samlet


  4. En spiller som har deltatt i 10 år, og vunnet 4 år på rad. Hva er hemmeligheten?


  5. Vinneren av mesterskapet

Det er viktig å ha en plan før man går i gang med arbeidet ute i felten, slik at du vet hva du vil ha. For tar du alt, så ender du kanskje opp med å ikke ha noe.

Det er også svært viktig å alltid få korrekte navn, alder på barn og bosted.

Det er mange journalister som KUN fokuserer på tekst og intervju, og nesten glemmer å ta bilder. Mens andre ser i søkeren under hele arrangementet, og kommer tilbake uten et eneste navn på blokka. Det er viktig å ha fokus på begge deler, det gjelder å utnytte de virkemidlene man har i mediet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar