19. okt. 2008

Selvstendig arbeid på kontoret


Fredag 17.10 ble en dag med mange saker og mange telefoner. Men dagen ble allikevel tilbrakt for det meste alene foran pcen på kontoret.

Arbeidsdagen startet allerede 06.00 med "Politirunden" og nettvakt, siden en kollega hadde fri.
På redaksjonsmøtet et par timer senere fikk jeg tildelt flere småjobber gjennom omtaler og pressemeldinger, samtidig som jeg skulle være nettansvarlig.

Siden jeg ikke har førerkort får jeg som oftest tildelt jobber i umiddelbar nærhet, og dette gjaldt også denne dagen. Jeg skulle kun på et intervju i nabobygget, resten av arbeidet kunne utføres fra kontorpulten.

AVSLØRING
Skal jeg avsløre en hemmelighet, så lages nok fler saker enn du tror fra redaksjonslokalet med telefon og internett som medhjelpere. Der gjør man både research og intervju, og bildet finner man i arkivet, uten at vi som lesere nesten merker det. Samtidig får redaksjonene svært mange pressemeldinger som de bare kan kopiere og bruke som sitt eget.
ENKELT, LOVLIG OG VANLIG!

INFORMASJOSNANSVARLIG OG IKKE
Jeg lagde blant annet en sak om at finanskrisen endrer reisevanene til folk. Da kontaktet jeg både OSL, turopratører og SSB. Og da merket jeg forskjellen på en informasjonsansvarlig og daglig leder. De informasjonsansvarlige er så diplomatiske i sine svar at det er kjedelig, mens noen daglige ledere er så kvasse i replikken at det kan få negative konsekvenser.


Som sagt brukte jeg mye av dagen til telefoner og skriving ved pulten, og bildene søkte jeg frem i arkivet. Allikevel var det mer enn nok å sette fingrene i. Dette syntes jeg er bra, for en journalist har det travelt og dessuten går dagene raskere.

Dette lærte jeg i løpet av dagen:


  • Bruke telefonen aktivt for å få tak i informasjon

  • Bruke pressemeldinger til å lage en egen sak

  • Tilpasse journalistikken ulike publiseringesmedier: Nett og avis
LÆRE DEG OGSÅ
De neste ukene kommer jeg til å legge ut en sak hvor jeg referer fra arbeidsdagen og en hvor jeg prøver å lære deg som leser om ulike ting jeg faktisk lærer, gjør eller drar nytte av. Jeg kommer blant annet til å fortelle om ulike genre i journalistikken, hvordan man lager saker tilpasset ulike medier, programvaren man bruker i redaksjonen, de ulike rollene, prosessen fra ide og til trykt avis + MYE MER.

SÅ FØLG MED!

1 kommentar:

  1. Hei Vegar.
    Dette er virkelig bra, du publiserer med stort engasjement, tenker på helheten og du viser at du lærer, og forteller oss andre hva du lærer. Vi skal nok se mer til deg i mediabransjen fremover hvis du forsetter slik! Go-go!
    Annicken

    SvarSlett